Nederlands  |  English
Green Steps - Henk Groenen -  Kerstman Green Steps - Henk Groenen - Muis Green Steps - Henk Groenen - Holle Bolle Gijs Green Steps - Henk Groenen - Pretpark Green Steps - Henk Groenen - Interview

Theorie


De praktijk wordt vaak duidelijker met theoretische modellen en omgekeerd kan theorie je helpen bij de dagelijkse werkzaamheden. Regelmatig publiceren we hier een model dat gebruikt wordt of kan worden in de vrijetijdssector. Heb je ideeën voor deze column, laat het gerust weten.


1. Een nieuw economisch tijdperk
In hun boek 'Experience Economy' betogen Joseph Pine en James Gilmore dat er een nieuw economisch tijdperk is aangebroken: het tijdperk van de beleveniseconomie. De klant wil tegenwoordig méér dan een product, hij is bereid te betalen voor een belevenis. Ondernemingen vormen daarbij volgens hen podia voor het creëren van die belevenis, een gedenkwaardige gebeurtenis, waar de klant een warm gevoel bij krijgt. De waarde die de klant hecht aan die bijzondere ervaring bepaalt het prijskaartje van het specifieke product of goed.
Het model hiernaast geeft de evolutie weer van commodities (bijvoorbeeld koffiebonen), naar goods (verpakte gemalen koffie), naar services (kopje koffie in een café), naar een experience (voor een kopje koffie op het San Marco-plein in Venetië betalen we nog méér). Ook de volgende economische fase komt in zicht, die van de transformaties. Dit zijn belevenissen die de consument 'veranderen'.